Friday, October 7, 2011

PETUA JADI WANITA SEMPURNA UNTUK SI DIA


Salam 1Malaysia semua :D entry kali ni memang khas gila untuk perempuan yaa. Terutama yg dah ada bf or otw nak jadik bf org or perempuan yg tak jadik org. Wahhh, bukan main macam mak dara aku ni nak cakap pasal petua-petua ni. Haritu dah cukup jadik bomoh, kasik jampi serapah, kasik mantera beradu segala. Sekarang jadik mak dara pulak, nak kasik petua ni. Bukan senang tau aku nak kasik petua ni. Siapa-siapa yg rasa nak jadik "perfect woman" #sangatlah baca lah petua ni dengan teliti. Insyaallah, kau boleh jadik wanita sempurna #sangat untuk dia : )

Petua ni semua aku amik kt surat khabar kot. Kalau tak silap aku lahh, sebab aku salin balik petua ni kt dlm diary masa aku form 2 dulu. Hahaa :D pecah rahsia. Kononnya, Saridah ni nak jadik wanita sempurna lahh ea? Tapi tak jadik. Haha, terbantut fulok napsu nak jadik "girly" ni. Well, lets go thru then. Membebel jee aku ni kan? :p

SENTIASA SENYUM & JANGAN SOMBONG APABILA
BERINTERAKSI DENGAN DIA
Maksud ayat tersebut ialah, bila kau terserempak dengan dia, contoh ; terserempak pakwe kau kt sekolah, kau senyum lah kt dia eventho masa tu kau tengah bad mood sebab PMS kan? Bukan nya berdosa pun kalau kau senyum kat dia, malah lagi stim dia tu. Ehh bukan! Malah, dapat pahala kauuu bila senyum kat dia DENGAN IKHLAS. Senyum tu kan sedekah : ) Kalau tak nak senyum pun tak apa. Kau pergi HSA (Hospital Sultanah Aminah) kau pergi bedah bibir kau, jadi macam Joker dlm cita Batman tuu. Kelasss kauu nok. Kau sorang jee ada senyuman macam tuu :p click >here< kalau nak tahu lebih lanjut.

BERPERWATAKAN MENARIK & LEMAH LEMBUT
Haaa, disini aku nak bg tahu yee. If perangai kau lembut sangat macam sutun, kau tak payah laa nak tambah kan lagi keadaan fizikal kau yg mcm sutun tu. Aku ni perempuan yg kasar sikit, so point yg ini aku terpaksa tulis sebab kebanyakkan korang semua ni "girly" sangat kan -.- Aku ni kasar sikit. Atau lebih dikenali sebagai "tomboy" :D tomboy tuu cuma perangai jee kasar and macam lelaki. Tapi, cara berpakaian still macam perempuan and aku still boleh period lagi ok -.- Tomboy dgn Pengkid lain lahh >.< Lu nak ckp pengkid dgn tomboy tu sama? Lu berdebat ahh dgn guaa. Gua tak gentar laa dohh #poyosiak Lemah lembut ni dalam kategori ayu lah jugak. Suara manja and perlahan, jalan kepit, pakai tudung sentiasa, jaga batas pergaulan and many more lah.

JUJUR DAN SENTIASA MERENDAH DIRI
Well, kebanyakkan laa kan, kalau kita tengah couple #ecehh mesti laa kita kena ada sifat merendah diri dan jujur, ye dakk? Kalau kita tak merendah diri, mehh sini. Biar aku ketuk kepala kau, so jadi rendah macam cikgu rozana kecik tuu :p #sorrycikgu Lu jangan kerek-kerek sgt dgn bf lu. Kadang-kadang kita tak boleh nk baca sangat kan perangai bf kita. So, kau kena lah sentiasa merendah diri setiap kali kalau dia puji kau. Cth laa kan dia puji mcm ni "babyy, you cantik laa pakai selendang ni, nampak macam hannah tajima versi Malaysia fulok" So, kau reply laa macam ni "ehh yeke? biee ni ade-ade je tau, babyy biasa-biasa jelaa. Tak adalah cantik mana pun, apa-apa pun terima kasih tau. Biee, you pun hensem jugakk macam christopher drew :p" puji dia balik. Kasik dia suka. Kasik dia senyum. Bila dia puji, ckp terima kasih plus dgn senyuman. Baru lahh adil : )

BUAT APA YANG DIA SUKA & DPT MENARIK
PERHATIAN DRPD DIA
Kau buat laa apa yang dia suka. Contoh, kalau dia suka tengok kau manja-manja dengan dia, kau manja-manja lah dengan dia. Tapi jangan lah manja versi lain pulak -.- kalau dia mintak suruh yg bukan-bukan, tu bukan "buat apa yg dia suka" namanya. Tu nak sedap kan napsu serakah tahap kuda dia tu. Buat benda-benda yg pelik tapi dpt tengok dia senyum. Faham tak? Contoh ; dia minat hakkor, kau pulak layan country, kau try masuk dunia dia. Kau bebual lah pasal hakkor. Bajet kau tau segala-galanya padahal "zero" dlm kepala otak. Kau kena suka apa yg dia suka.

Kalau nak bebual, bebual benda-benda yg bodoh ataupun benda yg rawak. Contoh ; "sayangg, apa pendapat youu kalau I yg lemah lembut ni #eceh bertukar jadik kasar, jadik macam ganas sikit" So, nanti dia bagi pendapat dia. Then bebual laa apa yg patut sebab, kalau kita bebual, nanti perbualan kita tu beranak-ranak sampai ke topik lain. Contoh, kalau kau bebual pasal Domo, nanti dah bebual lama-lama, kau akan perasan yang kau tengah bebual pasal Hantu. Contoh jelaa -.-

JANGAN TERLALU MENGONGKONG DIA
Yang ini paling penting. Jangan kongkong hidup dia sebab kau ni bukan mak dia. Mak dia pun tak kongkong hidup dia macam mana kau kongkong hidup dia. Haha :D Lelaki nak kan kebebasan. Bukan bebas nak carik gf lain, tapi bebas lahh. Tak kena control dgn gf. Sebab si lelaki akan rasa rimas. Ni pendapat aku lahh, sebab sesetengah lelaki suka kalau gf dia kongkong hidup dia.

Bagi aku, kalau kita tengah couple laa kan, kita jangan kongkong hidup bf kita. Ni pendapat aku tau.Sebab kalau kita kongkong hidup dia, dia makin bertambah benci dgn kita. Sebab kita sebuk-sebuk nak halang dia buat itu ini. Nak kongkong boleh tapi jangan melampau sangat. Contoh lahh kan ; bf kau nak makan kat mamak, tapi kau tak kasik. Alasan? "jangan lah makan kt situ sorang-sorang! you bungkus jee makanan tu, makan kt rumah! jangan ngada-ngada nk mkn kt situ sorang-sorang, nanti kalau youu kena ushar dgn perempuan yg lg cantik drpd I nanti mcm mana?! I jugak yg susah tau nak tackle youu balik! Pergi jee makan kt rumah, lagi bagus!" #o0o

JAGA PENAMPILAN DAN PEMAKAIAN ANDA
Lelaki suka perempuan yg jaga kulit, so kalau kau tuu ada jerawat, cepat-cepat pergi klinik. Dapat kn nasihat drpd yg pakar. Setakad jerawat jee nk pergi jumpa doktohh, apehal? Gediks je :p Well, kalau kau nk pergi date dgn si dia, kau dress up laa cantik-cantik. Jangan pakai yg over sangat. Rambut tuu yg penting. Jangan dye satu kepala warna light brown kalau kulit kau hitam. Nak dye boleh, tapi jangan sampai satu kepala. Macam beruk dahh. Rambut tuu kasik lembut sebab lelaki suka main-main dengan rambut perempuan. Kalau kau pakai tudung, make sure kau jangan terlalu over excited nak "lilit-lilit" tudung kau. Lelaki tak suka. Pakai yg biasa-biasa pun dah terserlah ke-ayu-wan kau tu.

Baju mestilah sesuai ikut bentuk badan kau. Jangan pakai baju yg sendat, ketat, mampat, padat. Subhanallah, macam sarung nangka -.- Awak, yg bertudung tuu, jangan nak gedik sgt pakai lengan pendek, or tudung pendek. Pakai baju yg longgar. Jangan pakai sendat-sentap yg bertudung tu. Awak kena ingat yg awak tu bertudung. Jgn cemarkan nama baik awak, dgn nama baik bf awak. Pakai tudung, baju jacket hitam lengan panjang, tapi di-sengseng nya pulak part lengan tu. Pakai skinny, tapi badan macam gorilla. Payung gelaa kau? Jangan pakai high heels yg terlalu tinggi sebab nampak hodoh. Nanti kau jalan macam robot. Haha :D kau try pakai high heels yg tinggi, lepastu kau try jalan. Kau ada nampak tak kepala lutut kau ke depan? mcm #o0o well, cara pakaian ni, kena ikut hati bf kau. Kalau bf kau tuu hakkor jiwa kental, kau pun pakai laa mcm hakkor jugak. Kalau bf kau ni jenis yg cool, yg alim-alim mcm pak lebai tu, kau pakai pakaian yg sepatutnya. Perkara ni depends okay. Aku just bg pendapat aku jehh.

JANGAN TERLALU MENUNJUKKAN KEGEMBIRAAN
YANG AMAT SANGAT APABILA BERJUMPA &
BERBUAL DENGAN SI DIA
Ohhh, ni kira lelaki tak suka kau over excited sangat. Eventho kau ni jenis ketawa kalau boleh satu dunia boleh dengar, tapi ada part kau kena kawal jugak. Jangan lah kau ni ketawa berdekak-dekah dengan secara paksa eventho si dia buat lawak tak berapa nak bodoh sangat. Just ketawa kecik je sudah. Bukan nak control ayu, tapi agak-agak lahh kan? Tak payah nak ajak dia berbual benda yang dia tak suka. Contoh kau bebual pasal buku or pasal ex gf dia. Mesti dia ckp macam ni kat kau "dah lah, tak payah nk ckp pasal benda tu lagi" kan? Bila jumpa dia, senyum and bebual macam biasa. Tak payah nk berbual gampang sangat. Jangan terlalu lalu lalu excited bila jumpa dia. Kita buat-buat cool jee : )

JADI PENDENGAR SETIA BUKAN PEMBANGKANG
Kalau si dia ada problem pasal keluarga or apa-apa jelahh, dengar betul-betul kat masalah dia. Sebab dia harap kan kau, dia nak lepas kan tekanan dengan bg tau masalah kat kau. Jangan lahh, bila dia cerita masalah kt kau, kau buat buat bodoh je, memang kena bodoh laa kau dgn dia nanti. Kalau dia cerita masalah dia, bagi jawapan yg relevan dan boleh terima dek akal. Bukan pendapat yg remeh temeh macam #o0o tuu. Kalau lelaki cerita dia punya masalah, makna nya dia betul-betul dlm kesusahan. Dia betul-betul tengah serious masa tu. Jangan kau buat lawak bodoh time dia tengah cerita masalah dia, elak kepala kau kena rembat dengan jack purcell dia jee :p

JANGAN BANDINGKAN DIA DENGAN LELAKI LAIN
yang ni susah sikit nak cakap. Kalau perempuan tu jenis suka banding-banding kan orang, memang susah laa lelaki tu. Kalau bandingkan benda-benda baik tak apa. Ni bandingkan lelaki dengan benda yg tak munasabah. Contoh la kan "biee, you tengok lelaki tuu, hensem kan? naik kereta besar, muka hnsem, mesti dia kaya kan?Kenapalah youu tak macam dia kan?" Still wujud lagi tau perempuan macam ni. Lagi satu, lelaki tak suka kalau gf dia, asek ckp pasal ex bf dia. Memang elak kena penampar maut jee drpd lelaki tuu :p Well, eventho aku ni perempuan, aku tak suka cerita pasal ex aku sebab aku tau, ex aku tuu tak ada satu pun yg perfect macam Christopher Drew -.- Bersyukur jelaa apa yang ada sekarang ni kan? :p

Well, sampai sini jelaa yang aku boleh bagi tahu. Tak larat sangat nak type sebab dah lewat malam ni. Si dia suruh tidur :p nanti jerawat tumbuh lagi, cukup lahh kat pipi sebesar-besar tidak macam syiling RM1 ni -.-

p/s ; eventho aku bg petua, tapi aku tak ikut petua yg aku tulis
sebab aku jadik diri sendiri. Bukan jadik wanita sempurna untuk dia.
Cukuplah aku dengar kata dia, dah pun buatkan dia senyum mcm ni
|
|
V
 :)